Almedalen 2026

Att vara i Visby under ett valår är alltid lite speciellt. Det är lite trängre både fysiskt och i alla de aktiviteter som ordnas. Det är många som vill få fram sina budskap inför valet. En kan ju bara hoppas att den som sänder sitt budskap också lyssnar på andra. För det är ju då som det blir ett verkligt samtal, där vi kan lära av varandra, testa våra tankar och kanske komma lite längre i vad vi tycker eller vill.

Almedalsveckan är en arena för ett demokratiskt och öppet samtal, Tillgängligheten är hög och det är lätt att få igång ett samtal med beslutsfattare. Det är ett pågående surr och ett samtal som är kontinuerligt över gränser. För oss som fack- och professionsförbund är det självklart att vara där för att lyfta fysioterapeuters förutsättningar och för att sätta våra frågor på den breda agendan.

Det är samtal som måste finnas och som vi behöver kämpa för. Vi behöver fortsätta med denna öppna mötesplats, för demokratin och för de goda värdena i vårt samhälle. 

Det finns trender i samtalen och i år var det stort fokus på beredskap och hur vi ställer om och förbereder samhället. Vi har deltagit i flera samtal kring detta, bland annat tillsammans med Saco hälso- och sjukvård där vi diskuterade vad vårdens beredskap får kosta i fredstid. Det samtalet hittar du här tillsammans med de andra samtal som anordnades hos Läkarförbundet. För oss är det viktigt att lyfta fram vikten av att planera för mer än den akuta vården. Fysioterapeutiska insatser och rehabilitering kommer att vara viktigt om vi befinner oss i höjd beredskap. Detta måste vi planera för och vara medvetna om.

Tillsammans med partnerskapet för psykisk hälsa lyfte vi strategin för psykisk hälsa i ett samtal med regionpolitiker. Det är dem som i stor utsträckning avgör var de lokala resurserna ska riktas och vilken plats psykisk hälsa ska få regionalt.

Utöver detta är jag glad att våra samtal speglar bredden av vår profession. Vi har bland annat deltagit i samtal om fysisk aktivitet vid prostatacancer, handlingsplan för att förebygga hjärt-/kärlsjukdomar, tillgång till intensivvårdsrehabilitering, fysioterapeuters roll inom kvinnohälsan, möjligheter med AI, kompetensförsörjning och primärvårdens utmaningar. Och i enskilda samtal med politiker lyfte vi ersättningssystem inom primärvården, arbetsmiljö och behovet av specialister.

Vi som tillbringade veckan tillsammans; Sofia Stridsman, Pernilla Järnvall Hint och Therese Ekblad.

Vi kommer att fortsätta samtalen för fysioterapeuters bästa och vi är tacksamma att vi kan göra det i ett land som Sverige, där vi har frihet att engagera oss och därmed också att påverka och förändra. Det är en ynnest och en möjlighet. Bloggen är tillbaka efter sommaren och jag hoppas att ni alla får en skön sommar!